Várady Gyöngyi jógaoktató
jógaoktató
személyes, filozófikus

Kinek való a jóga?

Amikor egy társaságban a beszélgetés a rendszeres mozgás, kikapcsolódás témájához érkezik, gyakran találkozom ezzel a kicsit kesernyés, kicsit lemondó kézlegyintéssel egybekötött mondattal:

Áááá, a jóga nem nekem való!

És akkor jönnek az okok – mert nem vagyok elég hajlékony, mert túlsúlyom van, mert fáj a derekam, mert nincs rá időm, mert nincs a közelemben stúdió, stb.

Ilyenkor igyekszem nem hevesen rázni a fejem, és egyből bizonygatni, hogy de, de, neked is való. Inkább átgondoltan megpróbálom megcáfolni az érkező kifogásokat. A teljesség igénye nélkül tehát lássunk néhányat az okokból, amikkel a leggyakrabban találkozom, miért gondolják az emberek, hogy nem nekik való a jóga. 

1. Nem vagyok hozzá elég hajlékony! 

Nos, de igen. A jógázáshoz nem kell extrém hajlékonynak lenni. Még csak hajlékonynak sem.

Inkább megfordítom, amint jógázol rendszeresen, tapasztalhatod majd, hogy egyre hajlékonyabbá, erősebbé válsz.

Kétségtelen, hogy vannak emberek akik bármikor állásból lemennek hídba, vagy összecsukják magukat, mint egy svájci bicska. Mindamellett, hogy nagyon látványos és irigylésre méltó ez az adottságuk, bizonyos veszélyeket is rejt magában. Ha a hajlékonysághoz nem társul testtudat és erő, könnyen sérülés lehet a mutatványok vége. 

A jóga megmutatja neked, hogyan érhetsz el rugalmasságot, hajlékonyságot úgy, hogy közben erőt is ad hozzá, és megtanít használni is azt!

2. Mert túlsúlyos vagyok!

Sok túlsúlyos és molett ember jógázik napi rendszerességgel. 

A jógagyakorlás célja nem a fogyás, hanem az elme elcsendesítése, a gondolatoktól mentes létezés, az egyesülés a Mindenséggel. Ez fog Téged segíteni abban, hogy elfogadd magad abban a testben, amiben éppen vagy.  

(Az már csak hab a tortán, hogy a rendszeres jógagyakorlás az esetek többségében segít megszabadulni a nem kívánt, felesleges kilóktól is.)

A jóga pont azért használható ugyanakkor a túlsúlyos emberek  átmozgatására, mert nem terheli meg feleslegesen az ízületeket és a gerincet, mint például a futás, és nem kell hozzá semmilyen speciális felszerelés vagy helyszín, mint például az úszáshoz vagy a kerékpározáshoz. 

3. Mert állandóan fáj a derekam!

A mozgás szegény életmód, és az állandó (ráadásul gyakran helytelen) ülő helyzetben végzett munka, a számítógép fölé görnyedés alapjaiban határozza meg testtartásunkat.  

A derékfájdalom pedig a legtöbb esetben a helytelen testtartástól alakul ki.

Erre az egyik leghatékonyabb segítség a jóga tud lenni, azon belül is a célzott gerincterápiás jógagyakorlás. Itt nem a kialakult fájdalmadra kapsz „gyógyszert”, hanem a fájdalom okát „kezeled”, vagyis a gerinced neutrális helyzetét tanulod meg tudatosítani, majd erősíted és mobilizálod nemcsak a gerincedet, hanem az addig nem használt izomzatodat is.

Ilyenkor a legjobb, amit tehetsz, hogy olyan alkalmazott jógatípust keresel, ami kifejezetten erre a területre fókuszál, ilyen például a gerincjóga. Később további jógafajtákat is kipróbálhatsz, a derekad pedig többet nem fog fájni a megerősödött vázizomzatodnak és a berögzült helyes tartásodnak köszönhetően.

Természetesen, ha már valamilyen betegséged kialakult, akkor a rehabilitációt leginkább szakorvoss segítségével gyógytornásszal, vagy jógaterapeutával érdemes elkezdeni. 

4. Mert nincs rá időm! Korán kelek, egész nap dolgozom, és hulla fáradtan esem be az ágyba este.

Heti 2-3szor 10 perc is sokat segít a vitalitásod megnövelésében, és hogy több időt tudj szakítani magadra.

A munkahelyeden a székeden ülve is elvégezhetsz néhány gyakorlatot, amely energetizál, feltölt és nem csak lendületet ad a nap további részéhez, de segít megelőzni, vagy megszüntetni a derékfájdalmaidat. Szép lassan építheted így be a mindennapjaidba a jógát anélkül, hogy különösebb erőfeszítéseket tennél érte. 

Segítségnek jó lehet a Napüdvözlet elsajátítása is, amely egy dinamikus, 12 mozdulatból álló ászanasor. Ha ebből elvégzel 3-6 kört, már meg is volt a napi jógázásod, és nem vett igénybe 10 percnél többet. A reggeli gyakorlásnál felébreszt, vitalizál, segít jókedvűen kezdeni a napot. Ha pedig este tudnál időt szánni magadra, akkor kicsit lassabb mozdulatokkal végezve használhatod az elméd lecsendesítésére, visszahúzódásra. 

Ez a gyakorlatsor egy kezdő hatha jóga órán biztosan elő fog kerülni, lehet, hogy többszörösen is.

A legfontosabb, hogy ne kötelező tornaként gondolj a jógagyakorlásra, hanem eszközre, amely segítségével értékes időt és energiát nyerhetsz vissza magadnak.

5. Nincs a közelemben jó oktató, stúdió. 

A gyakran használt útvonalaidon nézz alaposan szét! Szerencsére manapság úton-útfélen egyre több jógastúdió nyílik, ahol elkezdheted a gyakorlásodat.

Természetesen fontos, hogy az oktató felkészült legyen és hiteles. Ha azonban azt érzed, ez nem a te helyed, állj tovább bátran. 

Esetleg keress egy olyan barátot, kollégát, aki már jógázik, és kezdetnek  tarts vele. Könnyebb támogatással kezdeni valami ismeretlent, mint egyedül. Később meg aztán a már ismerős környezetbe könnyebb egyedül is eljárni.

+1. Mert biztosan nagyon béna vagyok hozzá!

Nem, biztosan nem vagy béna. És ha az is lennél, senki nem látja, hiszen mindenki a saját „bénaságával” van elfoglalva. Te is azt fogod tenni, mert ha kifelé tekintgetsz, nem tudsz befelé figyelni, így a gyakorlásod sem lesz olyan feltöltő. 

Ne feledd, nem a külsőség számít, hanem a belső élmény!