Mindennapi alkímia - hogyan alakíts ki jó szokásokat
Mindennapi alkímia, 10 millió fa, szokások, függőség
Bükki Tamás jógaoktató, jógaterapeuta
jógaoktató (minősített)
jógaterapeuta
fizikus (Ph.D)
jóga-gyakorlata
jógaterápia

Mindennapi alkímia

Figyelj a gondolataidra, mert azokból szavak lesznek. Figyelj a szavaidra, mert azokból tettek lesznek. Figyelj a tetteidre, mert azokból szokások lesznek. Figyelj a szokásaidra, mert ők formálják a jellemedet. Figyelj a jellemedre, mert a jellemed lesz a sorsod. /Mahatma Gandhi/

Kilépni a keréknyomból

Ha valaki felmászik a szögligeti várhoz, láthatja a szekérút mészkőszikláin a hajdani szekerek mély keréknyomait – pedig jó pár 100 év eltelt már azóta, hogy itt szekerek jártak fel és le. Az életünk eseményei elkoptatják rossz szokásainkat, azonban ez a folyamat jellemzően igen lassú, és gyakran igen fájdalmas. És az új, életünket támogató szokások megszilárdítása is bizony komoly nehézségekbe ütközik.

Mindig gyakorlunk valamit – akár akarjuk, akár nem. Egy szívbetegség, cukorbetegség vagy daganatos betegség kialakulása mögött sok év vagy sok évtized kitartó gyakorlása áll. Gyakorlása annak, ahogyan étkezünk, ahogyan kezeljük, vagy nem kezeljük a napi stresszt, érzelmeinket és gondolatainkat, melyek fel-felbukkannak bennünk újra és újra  meghatározva reakcióinkat. Bizony, a mély szekérnyomból kikerülni és új, az életünket, egészségünket támogató útra áttérni igen nehéz, megfelelő eszközök nélkül majdhogynem lehetetlen. Egy ördögi kör alakul ki szokásaink mentén ugyanis.

Ha például valaki szívbeteg, és olyan jóga gyakorlatokat kér és kap, melyek hatékonyan támogatják a szívizom regenerációját – jól tudjuk Dr. Dean Ornish kardiológus professzor kutatásaiból, hogy létezik a gyógyszeres kezelésnél sokkal hatékonyabb életmód terápia – az illető azzal szembesül, hogy napi rendszerességgel, sőt napi több alkalommal kell 15-30 percet szentelnie önmagára, hogy az előírt gyakorlatokat elvégezze. Az a meghökkentő tapasztalatom, hogy az erre nyitott emberek nagyon kis része teszi meg ezt végül önmagáért. Hogy lehet ez?

Tudom én, milyen fáradtan hazamenni, és hogy akkor más feladatok várnak az emberre. És azt is tudom, milyen nehéz otthon megteremteni, hogy most 30 vagy épp 90 percig csak önmagamra figyeljek. Az online oktatásba bekapcsolódni és kitartani benne sokkal nagyobb kihívás, mint felkerekedni és elmenni egy élő jóga órára, vagy bárhová, ahol magam lehetek, töltődhetek. Az emberi elme ugyanis úgy működik, hogy kifogások ezreit képes felhozni, most épp miért halogassam azt, amiről már sejtem vagy tudom, hogy jó nekem. Ehhez bizony meg kell acélozni az akaratunkat. Csakhogy a mély keréknyom, a régi berögözött szokások épp ezt akadályozzák meg. Hogyan lehet ezen valahogy fogást találni?

Engedj meg nekem egy metaforát – inspirációnak szánom: amikor sikerül kiépítened egy élet-igenlő szokást, az épp olyan, mint amikor az alkímia mestere arannyá változtat más fémeket. Azonban: ezt csak az tudja véghezvinni, aki nem csupán a fémek szerkezetének, tulajdonságainak ismeretét birtokolja (nem csak azt tudod, hogy mit gyakorolj pontosan), hanem tudja, mit kezdjen gondolataival, érzéseivel, mert a folyamat lényege önmagunkban van elrejtve. A módszerek ehhez az élet transzmutációhoz ismertek, és elérhetők. 

A szokások transzmutációja 5 lépésben

Az életet támogató jó szokások kialakításához, és a régi, téged már nem építő szokások lebontásához annál több időre lesz szükséged, minél mélyebb az a keréknyom. Dr. Maxwell Maltz a 60-as években azt találta, legalább 21 nap gyakorlás szükséges. Más kutatások átlagosan 76 napot mondanak. Engedd meg nekem, hogy kijelöljek, kicsit önkényesen, mondhatni intuitívan egy idő kvantumot, 33 napot. Azt gondolom, ha valamiben 33 napig kitartasz, az megadja majd azt a benső erőt, hogy folytasd a következő 33 napig.

Ahhoz, hogy változás legyen, azt is tisztáznod kell, min érdemes változtatni. Ha ezt nem tudod magad megtenni, érdemes olyan szakembert felkeresned, aki meg tudja pontosan mondani, mit gyakorolj. Tudnod kell, hogy nincs két egyforma ember. Emiatt nagyon fontos olyan szakembert választanod, aki kellő időt szán rád, hogy megismerje teljes lényedet. Egy fizikai síkon megjelenő betegségnek nem elegendő a tüneteit ismerni ahhoz, hogy a megfelelő gyakorlatokat kiválaszthassa számodra. 

Mindazonáltal van jó pár olyan pozitív szokás, melyek várhatóan mindenképp hasznodra lesznek. Pl.:

  • Jóga, akár napi 10-20 perc
  • Meditáció, akár napi 10-20 perc
  • Intenzív mozgás vagy séta, akár napi 10-20 perc
  • Tiszta víz ivása, napi 5-10 pohár
  • Egy lélekemelő könyv vagy novella elolvasása

Ha megvan, mit lenne jó elhagynod, és mit lenne jó gyakorolnod, már „csak” az a kérdés, hogyan meríts erőt és kitartást az első 33 napos szokásformáló kritikus időszakra. Én a következő 5 lépcsős megoldást javaslom Neked:

1.)  Elhatározás – a szándék ereje, és ennek támogatása.

Nincs változás, ha nem vágysz rá. Ezért nagyon fontos, hogy az új szokást – mely legalább olyan örömet hoz, mint a régi – tedd bele a naptáradba! Ha nem iktatod be a magadnak szentelt időt, hidd el, sokkal könnyebben elsodor majd a mindennapi dolgok forgataga.

És ha már úgyis ott van az okostelefonod, a Grow – Habit tracking app-ot érdemes letölteni. Ingyenes, és nagyon jó (elég sok időt töltöttem azzal, hogy végignézzem Neked a kínálatot :-). Telepíthető egyaránt androidos és iOS-es készülékre. Az app-ban egyszerűen felvehetsz egy szokást, beállíthatod, hány napot adsz magadnak, hogy ezt a szokást kineveld magadban – itt ajánlom a 33 napot. Ennyi idő alatt fog egyébként az alkalmazásban felcseperedni egy virtuális fa is. Minden nap, amikor elvégzed a gyakorlást, megöntözöd ezt a fát. 

Az app-ban beállíthatsz magadnak emlékeztetőt is – mely jelzi, ha elérkezett az ideje a gyakorlásnak. A szokás kialakítását nagyon hatékonyan támogatja, ha minden nap ugyanabban az időben gyakorolsz.

Ez az app lehetővé teszi számodra azt is, hogy naplózz. A naplózás technikája lehetővé teszi számodra a változás nyomon követését. És tudatosítja azt, mennyire értékes számodra ez az új szokás.

2.) Rögzítés és előhívás.

Hívd be az adott gyakorlás élet-élményét, hogy erőt vehess magadon, és belekezdj a folyamatba! Ehhez egy nagyon fontos eszközt ad számunkra az NLP (neurolingvisztikus programozás tudománya), melyet rögzítésnek és előhívásnak neveznek. A technika megdöbbentően egyszerű. Arról van szó, ha pl. jógázol, és megéled a békét vagy feltöltöttséget, ezt az élményt rögzítheted azzal, ha valamilyen kézmozdulatot teszel, és pár percig ebben maradsz. Pl. megérintheted az egyik ujjaddal a csuklód, vagy egy másik ujjadat, vagy épp a gyűrűdet, vagy épp a fülcimpád. Az a lényeg, hogy egy adott élet élmény rögzítéséhez mindig ugyan azt a mozdulatot használd, és maradj kicsit benne, benső figyelemmel.

Így amikor legközelebb pl. a Grow app jelez neked, hogy ideje jógázni vagy meditálni, ezzel a mozdulattal hívd be az életélményt. Segítségedre lesz, hogy valóban bele is kezdj a gyakorlásba.

3.) Gyakorolj annyit, amennyi elfogadható. De annyit igen, naponta.

Ha leültél gyakorolni, nagyon fontos, hogy csak a gyakorlásra figyelj. Jó, ha megvan az a kuckó, ahová a gyakorlás idejére elvonulhatsz. Ha nincs ilyen, érdemes megkérni a családod, hogy ekkor és ekkor, ennyi ideig ne zavarjanak. Hidd el, ahogy látják rajtad a pozitív változás jeleit, mindent meg fognak tenni, hogy az általad szentnek tartott időt ők is szentnek tekintsék.

Fontos tudnod, pontosan mennyit akarsz gyakorolni, és ez az idő, melyet magadra szentelsz, legyen összhangban veled. Ha még sosem jógáztál, vagy csak egyszer-egyszer fordultál meg jóga órán, vagy megnéztél 1-1 videót, ne azzal kezd, hogy napi 1.5 órát fogok jógázni, mert hatalmas rejtett ellenállás fog ébredni benned. Azzal kezdd, hogy napi 10 percet szeretnék jógázni. És ha 33 napig ezt gyakoroltad, a köv. 33 napban majd növelheted ezt az időt.

Ha eltereli a figyelmedet valami a gyakorlástól, jön egy gondolat, hogy most mi mindennel foglalkozhatnál e helyett, tudd, hogy ez az elme természetes tisztulási folyamata. Ilyenkor ragaszkodj ahhoz, hogy amit magadnak előírtál, addig gyakorolsz. Egyszerűen a gondolatról vidd figyelmed a légzésekre, a testérzésekre vissza, és folytasd a gyakorlást. Ha szükséges a kitartáshoz, előhívhatod a rögzítésed, azt a kézmozdulatot, ami segít átélned előre, milyen jó feltöltöttnek, ellazultnak, kipihentnek lenni.

4.) Személyes, támogató kapcsolat.

Nagyon fontos, hogy legyen, aki támogat az úton. Bátran fordulj egy olyan személyhez, akit hitelesnek tartasz, aki kellő tapasztalati tudással rendelkezik. Akár online, akár élő, a tanító-tanuló, mester-tanítvány kapcsolatot, és a személyes, szeretettel teli figyelmet nem lehet kihagyni. Ez a kapcsolat tud igazán támogatni, kitartásra ösztönözni az utadon. Mert tudod, minden út átvezet mély völgyeken is, nem csak magaslatokon. A mély völgyekben fogod igazán értékelni ezt a kapcsolatot.

5.) A közösség megtartó ereje.

Aki már próbált letenni valamit, akár egy szenvedélyt, jól tudja, hogy ez akkor a leghatékonyabb, ha van egy olyan közösség, akik hasonló cipőben járnak. Akik próbálkoznak, akiknek épp sikerül, vagy épp visszaesnek – és tapasztalataikat megosztják egymással. És figyelmükkel, bátorítást és kitartást adnak a nehéz pillanatokban.

Egy ilyen közösség élő kell legyen. Azt látom, hogy erre nem hatékony egy facebook csoport. Ehhez látni és érezni kell egymást. 

A 10 millió fa ünnepe

Úgy döntöttem, idén csatlakozom – és ha Te is jössz, csatlakozhatunk együtt - a 10 millió fa közösséghez, amely egy remek non-profit, politikamentes kezdeményezés:

Fát ültetünk, hogy védjük a klímánkat! … Szeretjük az élővilág sokféleségét. Nemcsak esztétikai értéke miatt, hanem mert az élővilág sokfélesége az ökoszisztémák stabilitásának alapja, és ezáltal az emberi jólét alapvető feltétele.

Így minden fa, amelyet felnevelsz virtuálisan 33 nap alatt, ezt követően valóban elültethetjük együtt. Ezzel megünnepeljük, hogy az életedben előreléptél, és megünnepeljük, hogy ez bizony fontos ahhoz, hogy a világunk egy jobb és örömteli hellyé változhasson. A minket körülvevő világban csakis így jönnek létre a pozitív változások, belülről kifelé haladva. 

Az első faültetési közösségi programunkat 2021. október második felében tervezzük. És a továbbiakban lesz egy ilyen minden tavasszal és ősszel. Ha érdekel ez a kezdeményezés, az alábbi egyszerű jelentkezési lap kitöltésével jelezheted ezt nekem. Ha jelzed, emial-ben elküldöm majd neked közvetlenül, hogy pontosan mikor és hol találkozunk majd. A közös faültetés után pedig beszélgethetünk. Természetesen a részvétel ingyenes.

Azért, hogy benső alkímiádat támogathassam, immáron 33 napig (beiratkozást követően) ingyenes a Stresszoldó és Immunerősítő online jóga óráimon való részvétel. Itt vannak rövidebb és hosszabb jóga órák is. Minden héten kapsz egy új órát. És minden hónapban 30 perc személyes beszélgetés is hozzá tartozik mindehhez. Ha érdekel, itt megnézheted a részleteket. 

Segítse örömteli növekedésed – a csillagokig.

Így szól a kozmikus Ige,
amelyet érzékeim kapuján át
elvezethettem lelkem legmélyére:
telítsd meg szellemed
kozmikus messzeségeimmel,
hogy egykoron megtalálj önmagadban.

/Rudolf Steiner, Léleknaptár, nyár, 17./