Gajatri Jóga és terápia a Dunakanyarban: Ülni vagy élni? - lehetőségek az ülő életmód ellensúlyozására - Pilis, Szentendre, ülő életmód, hátfájás, nordic walking

Hibaüzenet

  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated blockgroup_block_list_alter() függvényben (/home/www/gajatri.hu/web/sites/all/modules/blockgroup/blockgroup.module 298 sor).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated blockgroup_block_list_alter() függvényben (/home/www/gajatri.hu/web/sites/all/modules/blockgroup/blockgroup.module 298 sor).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated blockgroup_block_list_alter() függvényben (/home/www/gajatri.hu/web/sites/all/modules/blockgroup/blockgroup.module 298 sor).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated blockgroup_block_list_alter() függvényben (/home/www/gajatri.hu/web/sites/all/modules/blockgroup/blockgroup.module 298 sor).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated blockgroup_block_list_alter() függvényben (/home/www/gajatri.hu/web/sites/all/modules/blockgroup/blockgroup.module 298 sor).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated blockgroup_block_list_alter() függvényben (/home/www/gajatri.hu/web/sites/all/modules/blockgroup/blockgroup.module 298 sor).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated blockgroup_block_list_alter() függvényben (/home/www/gajatri.hu/web/sites/all/modules/blockgroup/blockgroup.module 298 sor).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated blockgroup_block_list_alter() függvényben (/home/www/gajatri.hu/web/sites/all/modules/blockgroup/blockgroup.module 298 sor).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated blockgroup_block_list_alter() függvényben (/home/www/gajatri.hu/web/sites/all/modules/blockgroup/blockgroup.module 298 sor).
  • Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls _menu_load_objects() függvényben (/home/www/gajatri.hu/web/includes/menu.inc 579 sor).
Ülőmunka tartás javítás, Lengyel Kriszta, noedic Walking, Szentendre
Lengyel Kriszta, jógaoktató, nordic walking edző
jógaoktató
rekreációs sportoktató
relaxáció és meditáció oktató
VDNOWAS nordic walking edző
természetben

Ülni vagy élni? - lehetőségek az ülő életmód ellensúlyozására

Az ember táplálékszerző, gyűjtögető életmódjában napi 50 km-t gyalogolt, kb. 3 órát ült.

Ha gyalogolsz egészségesebb leszel

azaz formálódik az alakod, fejlődik az akaraterőd, kitartóbbá válsz az élet minden területén és nő az önbecsülésed is! Olyan kihívásokat is teljesíthetsz, amiket előtte nem. 

Ülni jó 

Ülünk a buszon vagy az autóban, otthon a fotelban, a számítógép és tv előtt és legtöbbet persze sokan a munkahelyünkön.

A kényelemnek azonban ára van: a sok ülés az életünket is megrövidítheti - akár évekkel is. A napi nyolc órát ülőknél például kétszer-háromszor nagyobb eséllyel alakul ki életveszélyes vérrög a szervezetben, és a magas vérnyomás, illetve a szívbetegségek kockázata is megnő, a túlsúlyról nem is beszélve.

Mi történik velünk ülés közben?

Az ülés, bár kényelmes és természetesnek tűnő testtartás, jócskán megterheli nemcsak a gerincet, hanem az egész szervezetet. 

A gerinc terhelése az ülés hatására monotonná válik, a szervezet pedig a dinamikus, állandóan változó testhelyzetet igényelné. 

A gerinc mozgékonysága csökken, a gerinc tartó- és mozgató izmai túlterheltekké válnak, nem tudnak kellően ellazulni, illetve a többi izomhoz képest aránytalanul gyengébbekké válhatnak. 

Így az ágyéki gerinc előre irányuló görbülete (lordosis) fokozódhat, s a háti gerinc hátra irányuló görbülete (kyphosis) is fokozódhat, hanyag tartás, púposság alakulhat ki.

A gerinc megváltozott igénybevétele az ülő életmód miatt súlyos vagy hosszan tartó gerinc- és mozgásszervi panaszokat okozhat, amelyek kialakulása időben előretolódik, így a krónikus hát- és derékfájdalom a fiatalabb, munkaképes korosztályban okoz a társadalmat is érintő problémákat.

hát és derékfájás, ülő életmód, nordic wolking, Lengyel Kriszta

Folyamatosan merev és passzív helyzetben van például a combnyak, ahol szegényes a vérellátás, és maga a csont sem olyan erős. 

A combcsont fején pedig egy kis mélyedésben futnak szalagok és erek, melyek a nyomódás miatt nem tudják megfelelően ellátni feladataikat. 

A keresztcsont és a farkcsont ülés közben szintén nyomás alatt van, ahogyan az onnan eredő farizmok és az alatta futó idegek - köztük az ülőideg –, vér- és nyirokerek is.

Emiatt alakul ki a zsibbadó érzés, az aranyér és a visszér is. 

A mozdulatlan rekeszizom hasüregi szerveink működését nehezíti - a mozgás masszírozó hatása viszont serkenti - , és emésztésünkre is rossz hatással van

Ahogy egyre hosszabb ideig ülünk, úgy feszül meg nyakunk, vállunk, gerincünk, de ebben az alapos, mély légzés hiánya is részt vesz. 

A vállak és a nyak előreesik, a gerinc görbületeinek egyensúlya is felbomlik és a sok helytelen terhelés miatt porckorong-előboltosulások és sérv is kialakulhat, a nyaki izmok feszülése miatt pedig a fejfájás is gyakori.

Mivel lehet megelőzni a bajt?

  1. Válasszunk egy jó minőségű, gerinckímélő irodai széket.
  2. Az elterjedt labdán ülést maximum két órán keresztül javaslom, mivel a gerincet valóban mobilizálja, kis korrigáló mozgásokra kényszeríti, viszont a szem túlfárad az állandó mozgáskövetés miatt. Két órán túl fáradt idegrendszert és energiavesztett állapotot ad. 
  3. Az asztal és a billentyűzet magasságát, a monitor dőlésszögét helyesen beállítva nyakunkat és vállunkat kímélhetjük: felkarunk és alkarunk derékszöget zárjon be, ahogy a comb és a lábszár is így van a legjobb helyzetben, talpunk pedig legyen a földön.
  4. Óránként ellenőrizzük a tartásunk a vállak hátragördítésével és
  5. tanuljuk meg a légzéskontrolt, ezt a Relax Jóga óráimon gyakorolhatod. Az életerő a levegőből (prána) jön. 
  6. Szellőztessünk gyakran, ne a használt életenergia áramoljon bennünk.

Mit tehetünk akár állva is?

  • Munka közben óránként tartsunk egy kis szünetet, álljunk fel, mozgassuk át tagjainkat.
  • Ha már van mobiltelefonunk, lehetőség szerint sétálva is használjuk.
  • Tervezzünk az életünkbe rendszeres sportolást. Mindig a saját tapasztalatainkra támaszkodhatunk, figyeljük meg hetente a több rövidebb vagy két hosszabb edzés segíti-e jobban a közérzetünk? Írjuk be magunkat is a naptárba!
  • Legyen egy saját gyakorlatsorunk 10-20 perces (jóga, gerinctorna, gyógytorna, légzések, relaxációs technikák, energetizáló gyakorlatsor), amit akkor is elvégzünk reggel vagy este, ha a heti rendszeres sportolásunknál közbe jön valami.

Az alibik sora végtelen, mivel elménk sajátja, hogy a könnyebb ellenállás felé megy.

Tudatosítsuk, hogy melyik nap a BONUS nap és élvezzük a passzivitást, szemlélődést.

A legtermészetesebb mozgásforma a gyaloglás!

1997-ben a sífutók nyári edzéseiből önálló sporttá nőtte ki magát az északi botos gyaloglás, szakmai nevén Nordic Walking

Az izmok 90%-a dolgozik!

  • Az alsó végtagok ízületi terhelése jelentősen csökken, mivel a testsúly a botokra is terhelődik. 
  • A koordinált segédeszközös gyaloglás egyben idegrendszer hangoló is, ami segít a a mindennapi koncentráltságban. 
  • Folyamatosan úton lehetsz, a természetben, erdőben, friss levegőn edzhetsz, ami testnek, léleknek egyaránt felüdülés, mindez vidám csapatban. 

Az erdőfürdő - sinrin-joku

Japánban – és már nálunk is - egyre nagyobb népszerűségnek örvend az „erdőfürdő” (sinrin-joku), vagyis az erdei kirándulással „végzett” stressz-csökkentő és immunerősítő terápia. Ezek a gyakorlatok is – például illat- és hangfigyelés – szerepelnek az edzések közben végzett erdőgyakorlataimban.

Visszatérni az erdőbe annyit jelent, tested a természetes környezetébe kerül.

Edzések a Pilisben, Szentendréhez közel, egész évben

Edzéseimet a Pilisben több helyszín váltogatásával közel 30 körútvonalon tartom egész évben.

Sokan úgy tartják ez az idősek sportja, ez terjedt el az ausztriai falukban, pedig ez a technika alkalmas maratonra felkészüléshez is. Nyolc alaptechnikát tanítok meg a Nordic Walking Alaptechnika Tanfolyamomon.

Az egyéni nordic óráim lehetővé teszik, hogy személyes szempontjaid és időbeosztásod szerint mozoghass, megtervezzük közösen önálló gyaloglásodat, zsírégető edzésed vagy szükség esetén segítek betegség utáni rehabilitációban is.

Várlak szeretettel!

derékfájás, hátfájás ellen, Szentendre, nordic walking edzés, Pilis, Lengyel Kriszta